Uitstelgedrag aanpakken? Dat doe je zo!

Uitstelgedrag

8 praktische tips om je uitstelgedrag aan te pakken

Uitstelgedrag: heel veel mensen hebben er last van uit. Maar wat is het precies? Waarom stellen we dingen uit? En hoe kun je jouw uitstelgedrag aanpakken?

Wat is uitstelgedrag?

Uitstelgedrag is in feite niets meer of minder dan het uitstellen van de dingen die je wilt of moet doen. Misschien herken je het wel: je hebt al weken iets op je to-do lijst staan en weet dat je het eigenlijk écht moet doen, maar toch stel je het steeds weer uit. Of misschien werk je veel met deadlines, maar kom je telkens pas in actie als de deadline al bijna verstreken is. 

Uitstellen gebeurt overal: op het het werk, thuis en zelfs ook in het sociale leven. 

Op zich niet erg zou je denken, behalve dan dat het uitstellen van taken vaak leidt tot veel stress. Op het moment dat je namelijk iets uitstelt waarvan je weet dat het wel moet gebeuren dan blijf je er in je hoofd vaak wel veel mee bezig. Je voelt je slecht over dat je niet in actie komt. Je blijft er over piekeren. Waardoor de stress alleen maar toeneemt. 

Oorzaken van uitstelgedrag

Een van de meest bekende oorzaken voor uitstelgedrag is perfectionisme: je wilt dat je het perfect doet, maar bent bang dat dat niet lukt. Doordat je de lat voor jezelf torenhoog hebt gelegd wordt het moeilijk om te beginnen, omdat je niet weet of je wel aan je eigen eisen kan voldoen.

Ook kan het zijn dat je bang bent dat anderen het resultaat wat je oplevert niet goed genoeg vinden. Je bent bang dat je faalt en dus kom je niet in actie. Door je uitstelgedrag voorkom je dat een ander (of jij zelf) ziet dat je tekortschiet. Door steeds weer uit te stellen voorkom je de afwijzing van anderen en bescherm je jezelf tegen falen. Toch zitten er ook nadelige aspecten aan uitstellen.

Risico’s van uitstelgedrag

Doordat je steeds dingen uitstelt en voor je uit schuift loop je het risico dat de drempel om wel in actie te komen steeds groter wordt. En ondertussen zorgt het feit dat je niet in actie komt wel voor een hoop stress. Je gaat piekeren, voelt jezelf schuldig en geeft jezelf op je kop omdat je niet doet wat je eigenlijk zou moeten doen. Hierdoor beland je vervolgens in een neerwaartse spiraal. De teleurstelling, zelfkritiek, schaamte, schuld en moedeloosheid stapelen zich steeds verder op met als gevolg dat je slechter gaat slapen, minder energie hebt en je ook minder goed kan concentreren. Waardoor het vervolgens nog weer moeilijker wordt om je uitstelgedrag te doorbreken.

Een ander heel groot nadeel van uitstelgedrag is dat je jezelf de kans ontneemt om succes te behalen. Door uit te stellen en niet te doen wat je zou willen doen ontneem je jezelf de kans om te groeien. Je ontneemt jezelf de kans op complimenten van anderen. Waardoor je jezelf dus ook de kans ontneemt om zelfvertrouwen op te bouwen. En je alleen nog maar langer vast blijft zitten in die neerwaartse spiraal. En dat is echt MEGA zonde, want het kan ook anders. Hoogtijd dus om je uitstelgedrag aan te pakken!

8 praktische tips om jouw uitstelgedrag vandaag nog aan te pakken

Yes, er is ook nog goed nieuws! Je kan jouw uitstelgedrag namelijk heel simpel en snel aanpakken! Hieronder staan 8 praktische tips die je vandaag nog toe kunt passen om van je uitstelgedrag af te komen.

1: Visualiseer dat je in actie komt én resultaat behaalt!

“Everything is created twice, first in the mind and then in reality” – Robin Sharma. Jouw hersenen kennen niet het verschil tussen wat je jezelf voorstelt en wat er daadwerkelijk in de wereld om je heen gebeurd. En hier kun je dus heel mooi gebruik van maken!

Visualiseer dat je in actie komt én succesvol bent en het zal  veel makkelijker worden om dit ook in het echte leven te gaan doen. Hoe doe je dit? Stel jezelf voor wat je wilt doen. Zie het voor je alsof je datgene wat je wilt bereiken al hebt bereikt. Probeer je voor te stellen hoe dat voor je zou voelen. 

2: Focus op wat je wél wilt

Op het moment dat jij je focust op alles wat fout kan gaan of wat mogelijk niet gaat lukken dan wordt het al bijna onmogelijk om aan de slag te gaan. Zorg dus dat je focust op alles wat het je kan brengen op het moment dat je wél resultaat bereikt. En focus je ook op hoe je het voor jezelf zo makkelijk en/of leuk mogelijk kan maken om in actie te komen. Mocht je het lastig vinden om je hier op te focussen, stel jezelf dan eens de volgende vragen:

– ‘Wat zou het voor me betekenen als het me wel zou lukken? Wat zou dit betekenen voor mijn zelfvertrouwen?’

– ‘Hoe kan ik de beste versie van mezelf inzetten om het resultaat te behalen wat ik wil bereiken?’

– ‘Hoe kan ik deze taak voltooien en er ook nog plezier aan beleven?’

– ‘Hoe kan ik het voor mezelf zo makkelijk mogelijk te maken om in actie te komen?’

3: Deel de taken op in kleinere acties

Soms stellen we dingen uit omdat de taak simpelweg te groots is. En hierdoor kan het soms als onhaalbaar voelen terwijl het dat misschien helemaal niet is. Één van de methoden die heel erg kan helpen om dit te doorbreken is door allereerst uit te schrijven wat er allemaal moet gebeuren om een taak te volbrengen. Probeer je taak op te delen in kleinere acties. En voer dan vervolgens consequent, bijvoorbeeld iedere dag, 1 actie uit. Wanneer je bijvoorbeeld 100 mensen moet bellen kan je je voornemen om iedere dag 1 of 2 personen te bellen in plaats van de hele lijst in één keer af te werken. Juist door consequent kleine stappen te zetten kom je sneller dichter bij je einddoel. 

4: Zorg dat je een stok achter deur hebt

Zorg voor een ‘positieve stok achter de deur’. Vertel een vriendin of een buddy wat je jezelf voorgenomen wat je gaat doen (bijvoorbeeld: binnen 2 dagen heb ik 5 mensen gebeld) en spreek af dat je contact opneemt om te vertellen hoe het is gegaan. Of zorg voor een positieve beloning voor jezelf op het moment dat je je doel bereikt hebt. Trakteer jezelf bijvoorbeeld eens op een heerlijke maaltijd of een dagje naar het strand!

5: Begin met datgene waar je het meest tegenop ziet

‘Eat that frog’ ofwel begin je dag met het eten van een levende kikker. Als je de dag start met hetgene waar je het meest tegenop ziet dan kun je met een voldaan gevoel aan de dag starten, omdat je dan het ergste van die dag alvast achter de rug hebt. Op het moment dat jij hetgeen wat je al heel lang uitstelt nog doet wanneer jij nog volop in je energie zit zal je ook het snelst resultaat bereiken én ben je de rest van de dag productiever!

6: Schrijf op waar je trots op bent

Schrijf aan het eind van iedere dag op waar je trots op bent. Wat is er goed gegaan die dag? Deze tip gaat je niet direct helpen om jouw uitstelgedrag te doorbreken, maar door je bewust te worden van datgene wat je allemaal wél goed doet en daar trots op te staan zal je zelfvertrouwen gaan groeien. En juist doordat je zelfvertrouwen groeit krijg jij meer vertrouwen in dat je die dingen waar je nu nog onzeker over bent wél uit zult kunnen voeren. Met als gevolg dat je sneller in actie zult komen en minder uit gaat stellen 😉

7: Je kan alleen maar falen als je volledig opgeeft

Wat als je zou denken dat je alleen maar kon falen als je volledig op zou geven en nooit meer iets zou doen? Zou je dan nog vinden dat je faalt? Waarschijnlijk niet! Op het moment dat jij gelooft dat je niet kunt falen dan zal je veel sneller geneigd zijn om in actie te komen.

8: Neem hulp van anderen aan

Mensen met perfectionisme denken vaak dat we alles alleen moeten doen. Maar zo werkt het helaas niet. Je kan simpelweg niet alles alleen doen. Alles wat je nu kan en weet heb je ook geleerd met behulp van anderen. Juist dankzij de hulp van anderen sta jij waar je nu staat. En juist dankzij de hulp van anderen zal je veel verder komen. Dus vraag om hulp waar nodig en accepteer hulp als het je wordt aangeboden!

Meer weten over het aanpakken van je uitstelgedrag? Neem dan hier contact met me op of download één (of meerdere 😉) van mijn GRATIS cadeautjes.

Kan je niet wachten om direct aan de slag te gaan? Doe dan mee aan de Let(‘s) go challenge!

 

Hi, ik ben Liza!

Ik ben een fantastische, gepassioneerde, energieke en liefdevolle moeder, coach en ondernemer die levens verandert, vreugde en plezier brengt en danst door het leven.

Ik help ambitieuze vrouwen om perfectionisme los te laten en af te rekenen met het gevoel dat het nooit goed genoeg is!

 Zelf was ik vroeger een enorme perfectionist, een rasechte controlfreak. Ik weet als geen ander hoe erg je jezelf hier mee in de weg kunt zitten. Maar, ik weet inmiddels ook hoe het anders kan! 

Ben jij klaar om jouw perfectionisme voorgoed de deur uit te trappen?

 

 

 

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.