Hoge eisen? 4 Praktische tips om meer los te laten.

hoge eisen

Ontdek wat jou gaat helpen om je torenhoge lat lager te leggen en milder te zijn naar jezelf.

Hoge eisen stellen aan jezelf

Stel jij vaak hoge eisen aan jezelf? Leg jij de lat voor jezelf continue torenhoog? En merk je dat het je langzaam opbreekt? In deze blog lees wanneer jouw eisen eigenlijk te hoog zijn, wat hoge eisen te maken hebben met perfectionisme en hoe je de lat wat lager kan leggen voor jezelf. 

Hoge eisen versus het ‘perfecte plaatje’

Mensen die veel hoge eisen hebben zijn vaak bezig met het voldoen aan het “perfecte plaatje” wat ze in hun hoofd hebben. Ze hebben een bepaalde beeld voor zichzelf gevormd van hoe datgene wat ze willen er uit moet zien. Ook doen ze er vaak alles aan om dat ook op die manier te realiseren. Daarbij willen ze het vaak tot in de kleinste details goed geregeld hebben. En op het moment dat het anders loopt dan ze in hun hoofd hadden kunnen ze soms (langere tijd) even helemaal ontregeld zijn. Wat zich kan uiten in stress, frustratie, verdriet, boosheid of zelfs wanhoop.

Mensen die veel hoge eisen stellen aan zichzelf hechten vaak veel waarde aan de mening van anderen. Hun hoge eisen komen vaak dan ook niet eens zozeer voort vanuit een eigen intrinsieke behoefte om het zo goed mogelijk te doen, maar vooral vanuit een angst om niet gewaardeerd te worden door anderen als ze het niet “perfect doen”. Het stellen van hoge eisen is dan ook één van de kenmerken van perfectionisme.

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

Wanneer worden hoge eisen ’te hoog’?

In de basis is er natuurlijk niets mis mee  te willen voldoen aan bepaalde eisen die jij jezelf hebt gesteld. Maar, op het moment dat je hier in doorschiet en je merkt dat het je stress op gaat leveren zou je kunnen stellen dat jouw hoge eisen “te hoog” zijn geworden. Vaak speelt er dan echter meer dan alleen jouw hoge eisen en merk je dat je perfectionisme je op meer vlakken tegenwerkt. Zo kan het zijn dat je de lat zo hoog voor jezelf hebt gelegd dat je van het minste of geringste dingetje dat niet gaat zoals je had verwacht al in de stress schiet. Of dat je uren of zelfs dagen bezig bent met iets waar een ander slechts een kwartier over doet. Met als gevolg dat je geen tijd meer over houd voor jezelf of om leuke dingen te doen… Herkenbaar?

De lat lager leggen voor jezelf

Als bovenstaandeook maar enigzins herkenbaar voor je is, weet dan dat je NU nog de tijd hebt om te veranderen. Weet dat het NU nog niet te laat is. En je hier nu nog stappen in kunt gaan zetten. Hoe je dat kunt doen? Onderstaande tips kunnen je hier bij helpen:

1. (H)erken wat er speelt

Ga eens na bij jezelf wat maakt dat je zulke hoge eisen stelt aan jezelf. Vaak hebben we de neiging om constant maar door te gaan en nemen we nauwelijks tijd om stil te staan bij waarom we eigenlijk die hoge eisen stellen aan onszelf. Want van wie moet het nu eigenlijk zo perfect?  Waar ben je eigenlijk bang voor op het moment dat je niet aan die hoge eisen voldoet? Welke angst zit daar onder?

Ga je angsten niet uit de weg, maar neem de tijd om stil te staan en te onderzoeken wat er eigenlijk écht in je omgaat. Erken waar je bang voor bent en ga hier mee aan de slag. En mocht je dit liever niet alleen doen, plan dan eens een GRATIS 1 op 1 gesprek waarin we samen op ontdekkingstocht gaan. 

2. Luister naar je gevoel

Sta eens wat vaker stil bij hoe iets voor je VOELT in plaats van hoe je denkt dat iets moet. Op het moment dat je merkt dat die hoge eisen weer naar boven komen en je het gevoel hebt dat je heel veel moet van jezelf vraag jezelf dan eens af: hoe voelt dit voor mij? Geeft dit me energie of kost dit me energie? Wat wil ik nu eigenlijk echt? En waar heb ik nu behoefte aan?

Luister naar je gevoel en vertrouw erop dat die altijd het beste met je voorheeft. 

3. Wees lief voor jezelf

Mensen die hele hoge eisen aan zichzelf stellen hebben vaak de neiging om eerst alles te doen wat “moet” en “hoort” en continue voor anderen te zorgen en pas als allerlaatste voor zichzelf. Om je hoge eisen los te kunnen laten wordt het hoogtijd dat je dit om gaat draaien. Plan dus deze week nog minstens 1 uur tijd voor jezelf in (liefst nog meer) en besteed die tijd aan het doen van iets waar jij blij van wordt en/of wat je ontspanning geeft. Zet jezelf op die eerste plek en merk hoe goed dit je doet!

Praat daarnaast ook eens wat liever tegen jezelf. Vaak hebben we de neiging om heel erg liefdevol en begripvol te zijn naar anderen toe, maar zijn we ondertussen ontzettend streng tegen onszelf. Praat eens tegen jezelf zoals je ook tegen je beste vriendin zou praten en steun jezelf in alles wat je doet.

4. Doorbreek je angsten

Ga op zoek naar jouw belemmerende overtuigingen én ga er voor zorgen dat je deze gaat doorbreken. Erken niet alleen de angst, maar ga ook aan de slag met het veranderen hiervan, zodat je niet alleen op korte termijn meer rust ervaart, maar je op lange termijn ook echt veel liever wordt voor jezelf. Saboteer jezelf niet langer en gun het jezelf om dit voor ééns en voor altijd los te laten. Weten hoe je dat doet? Bekijk hier mijn trainingen of volg mijn GRATIS masterclass: Kick je perfectionisme de deur uit!

Hi, ik ben Liza!

Ik ben een fantastische, gepassioneerde, energieke en liefdevolle moeder, coach en ondernemer die levens verandert, vreugde en plezier brengt en danst door het leven.

Ik help ambitieuze vrouwen om perfectionisme los te laten en af te rekenen met het gevoel dat het nooit goed genoeg is!

 Zelf was ik vroeger een enorme perfectionist, een rasechte controlfreak. Ik weet als geen ander hoe erg je jezelf hier mee in de weg kunt zitten. Maar, ik weet inmiddels ook hoe het anders kan! 

Ben jij klaar om jouw perfectionisme voorgoed de deur uit te trappen?

 

 

 

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.